The Literary Audio Symposium

Terá lugar na Universidade de Concordia, Canadá,de 2 a 5 de Dezembro próximos, o The Literary Audio Symposium.

O Simpósio nasce do esforço conjunto de um número alargado de instituições: do AMP Lab, da Universidade de Berkely, Califórnia, do Technoculture, Art and Games Centre (TAG Centre), do Centre for Oral History and Digital Storytelling (COHDS), ambos da Universidade de Concordia,  das Bibliotecas da Universidade de Concordia, mas, também, de investigadores e arquivistas da Universidade de Calgary, Universidade de Alberta, e Universidade Simon Fraser.

Partindo da constatação da proliferação, nos últimos anos, de arquivos sonoros em formato digital – caso do PennSound ou Cylinder Archive Project – e das possibilidades que estes contêm enquanto recurso para investigadores e ouvintes, o encontro estrutura-se em torno de 4 grandes objectivos

1) new forms of historical and critical scholarly engagement with coherent collections of spoken recordings;

2) digital preservation, aggregation techniques, asset management and infrastructure to support sustainable access to diverse collections of archival spoken audio recordings;

3) techniques and tools for searching and visualizing corpora of spoken audio (for features relevant to humanities research and pedagogy); and

4) innovative ways of mobilizing digitized spoken and literary recordings within pedagogical and public contexts.

e contará com a participação de um número considerável de especialistas cujo trabalho tem, de diferentes formas, problematizado e desenvolvido a questão dos arquivos sonoros.

Das variadas comunicações que fazem parte do extenso programa destacamos três.

A primeira é a de Jonathan Sterne. Professor no Departamento de História de Arte e Comunicação da Universidade de McGill, no Canadá, tem vindo a trabalhar extensivamente a questão do som, privilegiando um ponto de vista cultural. É autor de obras como The Audible Past: Cultural Origins of Sound Reproduction, de 2003, ou de MP3: The Meaning of a Format, de 2012, entre outras.

A sua comunicação, intitulada “Understanding Audio Media Formats”, propõe-se  explorar

the meaning of formats–analogue and digital–from the perspectives of industry, psychoacoustics, and cultural history. In providing a framework for thinking about the meaning of audio media formats, he will provide key conceptual structures for our collaborative discussion of the implications of digitization of diverse media objects, and the choice of digital audio formats for online spoken word archives.

 

De destacar também destaque a participação de Michael Nardone, com uma comunicação intitulada “phonotext.ca: Towards a General Index of Literary Audio”. Michael Nardone encontra-se, de momento, a terminar a sua dissertação doutoral intitulada “Of the Repository: Poetics in a Networked Digital Milieu.” no Centro de Estudos Interdisciplinares em Sociedade e Cultura da Universidade de Concordia. Tem publicado e colaborado com publicações como a Leonardo Music Journal, Jacket2, ou  a Canadian Literature, entre outras.

A sua comunicação, que tem como base o arquivo sonoro phonotext.ca, pretende focar-se

 on the idea and the challenges of developing such an index, and will be given as part of the symposium focused on the cataloguing of literary audio materials.

Por fim, destaque para a participação de Jason Camlot. Professor na Universidade de Concordia, editou, em 2007,  “Language Acts: Anglo-Québec Poetry, 1976 to the 21st Century“, e tem publicado, nos últimos anos, artigos que exploram a questão da sonoridade nos registos poéticos. São exemplo disso “Historicist Audio Forensics: The Archive of Voices as Repository of Material and Conceptual Artifacts.”, publicado em 2015  na Interdisciplinary Studies in the Long Nineteenth Century, ou “The Sound of Canadian Modernisms: The Sir George Williams University Poetry Series,1966-1974.”, publicado em 2013 na Journal of Canadian Studies / Revue d’études canadiennes.

A sua comunicação “Digital Analysis of Spoken Performance: Praat, Sonic Visualizer and Melodyne”, irá tratar de questões metodológicas relacionadas com três ferramentas digitais

designed for distinct disciplinary or technical purposes as they might be applied to a use in the analysis of literary recordings. Praat, designed by linguists for “doing phonetics by computer” will be explored as a model for the granular micro-analysis of pitch contours in performed poetry. Sonic Visualizer, designed for the visualization of large scale musical compositions, will be applied to the analysis of the pacing and structure of hour-length documentary poetry readings, and Melodyne, a software tool that converts wave-forms into MIDI data, designed for pitch correction and signal separation, will be explored as a model for tangible interaction and manipulation of spoken recordings.

 

 

Share with: