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EditorialCar@ reader reader,
VOX MEDIA é um projeto de pesquisa do Programa de Doutoramento em Materialidades da Literatura da FLUC. O projeto visa pensar a literatura enquanto materialidade sonora, vocal e performativa, em perspetiva arqueológica ou marcada pela modernidade das tecnologias de mediação e reprodução e do experimentalismo a elas associado. Nesta Newsletter iremos dando notícia de eventos que interessam ao VOX MEDIA e das nossas próprias atividades 6/12/2024
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Side 1: About the Technique
a. What is the relationship between composition and improvisation?
Besides composing, the performances I have done over the last twenty years using vocals, often with live electronics, and most often in an improvised setting, has also greatly influenced my composing, my methods and thinking about form, timbre, and the aspect of communication. I have also felt, while composing, the challenge of grasping some of that immediacy a performance gives. Over the last years I have combined performance and improvisations more and more with more traditional composing, perhaps starting with the Concerto for Voice which features me as an improvising soloist with an orchestra.
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Side 1: About the Technique a. Which voice-techniques do you use in your performances? Do you have different modes of reading/ interaction/ improvisation? I think the base is not to get hurt, I've found that you can do just about anything with your voice as long as you don't force anything. Of course for some sounds you do use pressure, but the trick is to apply the right amount, and never more than necessary. The core of this comes from classical singing technique, where it is all about the resonances and the support. Both my parents are opera singers and I've been bathed in that world since my early childhood. Even though I did decide not to do conservatory I would be signing Mozart aria's at home (when nobody would be listening) trying to figure out how to make the voice do the things I wanted it to do. I was lucky, and equipped with good genes and good ears, because my voice could really have gotten hurt by the things I did, I had to unlearn a lot of bad habits in the process. It took me years to figure out vocal support, and in fact what helped me most were not the few vocal lessons I got, but a week-long workshop with a French tai-chi master and choreographer, Thierry Bae. It's there that I understood that support basically is breath, and not something like a muscle that one has to keep tensed in order to make sound. It happens organically. Read more.
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O prazo para apresentação de artigos para o Volume 5.1 (2017) da revista MATLIT, dedicado ao tema ‘Vox Media: O Som na Literatura’ foi prolongado até ao próximo dia 30 de novembro de 2016. CALL FOR PAPERS Read more.
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Decorreu de 7 a 9 de de Setembro, na cidade de Derry, Irlanda do Norte, a 6.ª Conferência da Irish Sound, Science, and Technology Association (ISSTA), fundada em 2009 por Kerry Hagan no âmbito do Digital Music Arts Research Centre (DMARC) da Universidade de Limerick, Irlanda, sob o tema Temporary Autonomous Zones.
O título da conferência reporta-se diretamente a Temporary Autonomous Zone, obra de culto escrita por Hakim Bey, que viria a influenciar directamente os movimentos sociais de inícios dos anos 90. No caso presente a referência ganha um sentido ainda mais específico dado o passado recente da cidade e os conflitos que durante décadas aí ocorreram entre a comunidade católica e a comunidade protestante. Esta é, de resto, a primeira vez que a associação irlandesa vê o seu evento anual ser realizado na Irlanda do Norte, no Magee Campus da Universidade de Ulster em Derry. (fig. 1)
O Programa de Doutoramento em Materialidades da Literatura esteve representado por dois dos seus alunos, Nuno Miguel Neves e Tiago Schwäbl, associados ao projecto de investigação Vox Media – O Som na Literatura. (fig. 2 e 3)
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Vai realizar-se em Paris, nos próximos dias 24 e 25 de novembro, o Colóquio Internacional Les archives sonores de la poésie : Production, conservation, utilisation. O Colóquio, organizado pelas Universidades de Paris-Diderot e de Paris-Sorbonne, conta com o apoio da Escola Doutoral III de Paris-Sorbonne, da Usage des Patrimoines Numérisés (UDPN), do Instituto Universitário de França (IUF), do Instituto das Américas, (IdA), e com a parceria do Intituto Nacional de Audiovisual (INA) e da Double Change. Do vasto programa em torno dos arquivos sonoros importa destacar algumas das intervenções: « Radio Free Poetry : PennSound@13 », que estará a cargo de Charles Bernstein; « Les traces acoustiques des poètes germanophones 1899-1932 », a cargo de Reinhart Meyer-Kalkus (Universidade de Potsdam); « Préserver l’archive / générer l’archive : Anne Waldman et la Jack Kerouac School of Disembodied Poetics », da autoria de Vincent Broqua (Universidade Paris 8 Vincennes Saint-Denis); e, por último, « L’œuvre et la trace : quel statut pour l’archive dans la poésie action de Bernard Heidsieck ? », por Gaëlle Théval (Universidade Paris III-Sorbonne) Read more.
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